Suali and Ghailan: Between Rejection and Affirmation
المؤلف
د. عادل بن حجي العامري
Author
Dr. Adil bin Hajji Al-Amiri
الصفة / الجهة المنتسب لها
أستاذ مشارك بقسم العقيدة في كلية العقيدة والدعوة
بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
Position / Affiliation
Associate Professor, Department of Islamic Creed, College of Creed and Da’wah,
Islamic University of Medina.
البريد الإلكتروني للمؤلف Author E-mail
adelheje14@gmail.com
صفحات البحث 327 – 297 Pages
السنة العشرون 20 Volume
رقم العدد 65 Issue number
تاريخ العدد 30/1/2025 Issue date
الملخص
يهدف البحث إلى إبراز أقوال علماء الإسلام في وجود السعالي والغيلان، وإظهار أدلتهم وحججهم ومناقشتها، وإلى بيان طرق الوقاية من السعالي والغيلان، وسبل النجاة من شرها.
وخلص البحث إلى أن العلماء والأئمة اختلفوا في وجود السعالي والغيلان، فمنهم من أثبت وجودها بناءً على حجج وأدلة شرعية، ومنهم من نفى وجودها مستدلا بنصوص صحيحة، واتفق الجميع على نفي الاعتقادات الباطلة، وردّ الآراء الفاسدة المتعلقة بالسعالي والغيلان.
وخلص البحث أيضًا إلى أن أعظم ما يقي المرء من تغولها وشرها، وينجيه من تلونها وأذاها هو: النداء بالأذان ورفع الصوت به،كما ثبت عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه بإسناد صحيح، وتتابع العلماء قديمًا وحديثًا لاسيما علماء الشافعية على الحث عليه عند تغول الغيلان، فإن له تأثيرًا عجيبًا عظيمًا في دفعها، والسلامة من شرها.
Abstract
This research aims to explore the opinions of Islamic scholars regarding the existence of Suali and Ghailan (mythical creatures in Islamic tradition), presenting their evidence and arguments, as well as discussing preventive measures and ways to safeguard oneself from their harm.
The study concludes that Islamic scholars and Imams have differed in their views on the existence of Suali and Ghailan. Some affirmed their existence based on jurisprudential arguments and textual evidence, while others denied their existence by citing authentic religious texts. However, all scholars unanimously rejected unfounded beliefs and erroneous views related to these creatures.
Furthermore, the research highlights that the most effective way to protect oneself from their harm and deceit is to recite the call to prayer (Adhan) loudly. This practice has been supported by authentic chains of narration, particularly a report from Umar ibn al-Khattab (may Allah be pleased with him). Scholars, both ancient and contemporary-especially from the Shafi’i school-have consistently emphasized the effectiveness of this practice in repelling Ghailan and ensuring safety from their harm.