تعقبات الخطيب في كتابه ((موضح أوهام الجمع والتفريق))
على مسلم في كتابه ((الكنى والأسماء))
(دراسة نقدية)
Research subject
Al-Khatib’s Reflections in his Book «Al-Muwaddih al-Jamʻwa-al-tafriq» on Muslim in his Book «Al-Kunya wa’l-Asmaa»
(Critical Study)
المؤلف
د. أمراه أوجار
Author
Dr. Emrah Ucar
الصفة / الجهة المنتسب لها
دكتور الحديث الشريف وعلومه، قسم أصول الدين، جامعة نو شهر حاجي بكداش ولي، تركيا
Position / Affiliation
البريد الإلكتروني للمؤلف Author E-mail
emrahucar.25@gmail.com
صفحات البحث 365 – 333 Pages
السنة التاسعة عشرة 19 Volume
رقم العدد 60 Issue number
تاريخ العدد 30/8/2024 Issue date
الملخص
تناول البحث تعقبات الخطيب في كتابه ((موضح أوهام الجمع والتفريق)) على مسلم في كتابه ((الكنى والأسماء)). ويهدف إلى تحقيق القول في هذه التعقبات وبيان وجه الصواب فيها دون تحيز لأحدهما، والوقوف على منهجية العلماء في التعامل مع أوهام من سبقهم، وكيفية الرد عليهم، وبيان أهمية التعقبات والمراجعات النقدية، وأثرها في تكوين الملكة النقدية لدى طلاب العلم.
واتبعت في البحث المنهج الاستقرائي في رصد المواضع التي تعقب فيها الخطيب مسلماً، وحصرها ووصفها وقد بلغت ثمانية مواضع، ثم المنهج التحليلي النقدي لدراسة هذه التعقبات مستعيناً بأقوال أئمة هذا الشأن وكتبهم المعتمدة، وناقشت هذه الأقوال ووازنت بينها، وختمت دراسة كل وهم منها بخلاصة ما اتضح لي من ترجيح، وخلص البحث إلى بيان علو مكانة الخطيب في تمييز الرواة، حيث ترجح صواب معظم تعقباته. ولا يغض هذا من مكانة مسلم لندرة تلك التعقبات مقارنة بالعدد الكبير من التراجم التي تضمنها كتاب الكنى والأسماء.
Abstract
This study deals with the reflections of al-Khatib in his book Al-Moodeeh al-Jamʻwa-al-tafriq on Muslim in his Book al-Kunya wa’l-Asmaa. It aims to achieve what is said in these commantors and to show the correctness in them without being biased towards one of them and stand on the methodology of scholars in dealing with the avham of those who preceded them and how to respond to them and to show the importance of critical observations and reviews and their impact on the formation of the critical ability in the students of al ilm.
In the research, I followed the inductive approach in monitoring the places where the Al- Khatib commented on Muslim and invented and descripted that has reached eight places, and I followed the analytical-critical approach to study these commentors, using the sayings of imams in this regard and their approved books. I discussed these sayings and compared them with others and concluded the study of each of them with a summary of what I found to be more likely preferable. I have concluded with a statement of the high position of Al-Khatib in distinguishing the narrators, as most of his commentors are likely to be correct. This does not detract from the status of Muslim due to the scarcity of such commentors compared to the large number of biographies included in the book «Al-Kunya wa’l-Asmaa».