The Holy Qur’an’s approach to preventing family disintegration
المؤلف
د. محمد بن جمعة العمراني
Author
Dr. Mohammed Juma Alemrany
الصفة / الجهة المنتسب لها
أستاذ التفسير وعلوم القرآن المشارك بجامعة تبوك
الكلية الجامعية بمحافظة حقل
Position / Affiliation
Associate Professor of Interpretation and Qur’anic Sciences
University of Tabuk – CollegeUniversity in Haql Governorate
البريد الإلكتروني للمؤلف Author E-mail
Malomrani@ut.edu.sa
صفحات البحث 190 -161 Pages
السنة التاسعة عشرة 19 Volume
رقم العدد 58 Issue number
تاريخ العدد 30/6/2024 Issue date
الملخص
يعنى هذا البحث بمنهج القرآن الكريم في منع التفكك الأسري، والحديث عنه من حيث: التعريف بالتفكك الأسري، ومخاطره، وأضراره، والأسس القرآنية العامة لمنع التفكك الأسري، والمنهج القرآني في معالجة الاختلاف والشقاق داخل الأسرة، ودور البيئة المحيطة في منع الشقاق داخلها.
وقد ارتكز البحث على دراسة الآيتين ( ٣٤ – ٣٥) من سورة النساء ودورهما في منع التفكك الأسري، ويهدف البحث إلى بيان المراد بالتفكك الأسري ومخاطره وأضراره، وبيان الأسس القرآنية العامة التي تمنع التفكك الأسري، وإبراز المنهج القرآني الذي يعالج الاختلاف والشقاق داخل الأسرة، وتوضيح دور البيئة المحيطة في منع الشقاق داخلها.
واستخدم الباحثفي هذه الدراسة المنهج الوصفي القائم على الاستقراء والتحليل والاستنباط.
وخلصت نتائج البحث إلى: أن هناك خلافاً واسعاً بين العلماء في تعريف التفكك الأسري، ويرى الباحث أنه حالة ضعف أو انعدام أو انفصال في الترابط والصلة بين أفراد الأسرة، نتيجة عدة عوامل، وأنه لم يرد في الكتاب العزيز إطلاق لفظ الأسرة صريحاً، وأن هناك أضراراً ومخاطراً جسيمة نتيجة التفكك الأسري، وأن القرآن الكريم أشار إلى الكثير من الأسس العامة التي تمنع الأسرة من الوقوع في التفكك، ووضع منهجاً واضحاً لمنع ذلك التفكك يتمثل في معالجة مشكلة النشوز من خلال مراحله الثلاثة المتتالية: ( الوعظ الحسن، ثم الهجر في المضجع والذي ليس له حد أقصى فهو منوط بالزوج ولا يزيد عن أربعة أشهر، ثم الضرب غير المبرح حيث إن له ضوابط معينة لا يتجاوزها)، وأنه وقع خلاف في (الواو) الواقعة بين مراحل وخطوات علاج النشوز الوارد في الآية، ورجح الباحث أنها للترتيب، وأن هناك دور للبيئة المحيطة في غاية الأهمية لمنع الشقاق داخل الأسرة يتمثل بتدخل أقارب الزوجين في الإصلاح والتحكيم بينهما، وأن أمر التحكيم والإصلاح لا يقتصر على الأقارب فقط.
Abstract
This research investigates the methodology of the Holy Quran in preventing family disintegration, discussing its definition, risks, damages, and the general Quranic principles for preventing family disintegration. It also explores the Quranic approach to addressing differences and discord within the family, as well as the role of the surrounding environment in preventing discord within it. The research is based on the study of verses 34-35 of Surah An-Nisaa’ and their role in preventing family disintegration. Its aim is to clarify the concept of family disintegration, its risks, damages, and the general Quranic principles that prevent it, as well as to highlight the Quranic approach that addresses differences and discord within the family and elucidate the role of the surrounding environment in preventing discord within it. The researcher employed a descriptive methodology based on induction, analysis, and deduction in this study. The research findings conclude that there is widespread disagreement among scholars regarding the definition of family disintegration. The researcher views it as a state of weakness, absence, or separation in the connection and bond among family members, resulting from several factors. It is noted that the term “family” is not explicitly mentioned in the Quran. There are significant damages and risks resulting from family disintegration. The Holy Quran has indicated many general principles that prevent the family from disintegrating, setting a clear methodology for preventing such disintegration by addressing the issue of disobedience through its three consecutive stages: (admonishment, separation in bed, which is not to exceed four months and does not involve severe beating as it has specific constraints). There is a disagreement about the sequence and steps of addressing disobedience as mentioned in the verse, with the researcher suggesting it is for arrangement. Moreover, there is an essential role for the surrounding environment in preventing discord within the family, represented by the intervention of the spouses’ relatives in reconciliation and arbitration between them, with the arbitration and reconciliation not limited to relatives only.