سَيْب الوراثة في بيان مسائل حديث بريدة: “القضاة ثلاثة …” رواية ودراية “دراسة تحليلية”
Research subject
Beneficial testament taken from Statement of the issues of the Hadith narrated by Buraydah: ” al-Qudat (judges) are of three types…” from both sides of the narration and knowledge, an analytical study
المؤلف
معاذ بن أحمد بن عبد العزيز الحازمي
Author
Muath Bin Ahmed Bin AbdulAziz Alhazmi
الصفة / الجهة المنتسب لها
المحاضر في قسم فقه السنة في كلية الحديث الشريف والدراسات الإسلامية
بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
Position / Affiliation
Lecturer in the Department of Sunnah Jurisprudence at the College of Hadith and Islamic Studies at the Islamic University of AL Madinah AL Munawwarah
موضوعه: دراسة حديث بريدة بن الحصيب الأسلمي عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: ” القضاة ثلاثة: واحد في الجنة، واثنان في النار، فأما الذي في الجنة فرجل عرف الحق فقضى به، ورجل عرف الحق فجار في الحكم، فهو في النار، ورجل قضى للناس على جهل فهو في النار” من جانبي الرواية والدراية دراسة تحليلية.
منهجه: المنهج النقدي التحليلي
مضمونه: تضمن البحث مقدمة، ثم موضوع البحث، والذي قسم على مبحثين رئيسين، مبحث يتعلق بدراسة الحديث من حيث الرواية، يندرج تحته 6 مطالب، ومبحث يتعلق بدراسة الحديث من حيث الدراية، يندرج تحته 5 مطالب، وفيهما مجموعة من المسائل، ثم خاتمة تضمنت أبرز النتائج والتوصيات.
أهم نتائجه: أهمية هذا الحديث، والتي تتجلى من خلال تعدد رواياته، وكثرة مسائله، وما يؤخذ منها من فقه، صحة هذا الحديث بمجموع طرقه، الجواب على إشكالات قد توهم التعارض بين هذا الحديث وغيره من الأحاديث، بيان مسائل تتعلق بمفهوم القضاء، من حيث تعريفه، وأهم شروطه، ومناقشة بعض الشروط المختلف فيها بين الفقهاء كشرط الذكورة، وشرط العدالة، وشرط الاجتهاد، مع بيان الفوارق بين مفهوم القضاء وغيره من المفاهيم المشتبهة به.
Abstract
Subject: Study of the hadith Narrated Buraida (RA) Allah’s Messenger (Peace be upon him) said:”al-Qudat (judges) are of three types, two of whom will go to Hell and one to Paradise. The one who will go to Paradise is a man who knows what is right and gives judgement accordingly. However, a man who knows what is right, and does not give judgement accordingly and acts unjustly in his judgement, will be in the Hell-fire. Likewise, a man who does not know what is right and judges people with ignorance, will be in the Hell-fire.” from both sides of the narration and knowledge, an analytical study.
Method: Critical and analytical method.
The research Includes: An introduction, Then the topic of the research, which was divided into two main sections, a topic related to the study of hadith in terms of narration, which included 6 demands, and a topic related to the study of hadith in terms of knowledge, which included 5 demands, and included a group of issues, then a conclusion that included the most prominent results and recommendations.
Its most essential results:significance of this hadith, which is evident through the multiplicity of its narrations, the large number of its issues, and the jurisprudence taken from it, the authenticity of this hadith in all its ways, the answer to problems that may create the illusion of a contradiction between this hadith and other hadiths, an explanation of issues related to the concept of judiciary, in terms of its definition, and the most important matters. Its conditions and a discussion of some of the conditions that are disputed among jurists, such as the condition of masculinity, the condition of justice, and the condition of diligence, with an explanation of the differences between the concept of judiciary and other suspect concepts.
الكلمات المفتاحية
(الحديث – رواية – دراية -القضاء – القاضي – الشروط-الولاية-الاجتهاد)