حملة الآثار من قبيلة ثقيف ممن روى له أصحاب الكتب الستة ويبدأ اسمه بحرف الألف
Research subject
Antiquities bearers from the Thaqif tribe
From those who were narrated by the authors of the six books
His name begins with the letter A
المؤلف
أ.د. عمر بن رفود السفياني
Author
Professor Dr. Omar bin Rafoud Al-Sufyani
الصفة / الجهة المنتسب لها
أستاذ الحديث وعلومه بكلية الحديث
بالجامعة الإسلامية بالمدينة النبوية
Position / Affiliation
Professor of Hadith and its Sciences at the College of Hadith
At the Islamic University
In the Prophet’s city
البريد الإلكتروني للمؤلف
Author E-mail
orrs1384@gmail.com
صفحات البحث 227 – 255 Pages
السنة التاسعة عشرة 19 Volume
رقم العدد 53 Issue number
تاريخ العدد 30/01/2024 Issue date
الملخص
يتحدث هذا البحث عن تسعة رواة من كتاب تقريب التهذيب للحافظ ابن حجر ممن ينتسبون لقبيلة ثقيف ممن حملت عنهم الآثار، وكلهم يبدأ اسمه بحرف الألف، -وفيهم صحابي واحد هو أوس بن أبي أوس، واتضح أن واحداً منهم على التحقيق ليس ثقفياً-، وذلك بذكر أسمائهم وإثبات انتسابهم للقبيلة، وذكر أحوالهم من حيث الجرح والتعديل، مع ذكر نماذج من مروياتهم.
وهذا العدد من الرواة لم أجد فيهم من اتُهم، أو كُذِّب، وأشد ما قيل في بعضهم: إنه مجهول، والسمة البارزة التي تجمع هؤلاء التسعة هي قلة الرواية والسبب والله أعلم أن رجال ثقيف كانوا رجال حرب، وجهاد؛ فلعلهم انشغلوا بذلك عن التوسع في العلم ونقله، كما كان ذلك ديدن أكثر الصحابة رضي الله عنهم.
Abstract
This research talks about nine narrators from the book “Taqrib al-Tahtheeb” by Al-Hafiz Ibn Hajar who are affiliated with the Thaqif tribe and from whom traces are transmitted, and all of their names begin with the letter Alif – and among them is one companion, Aws bin Abi Aws, and it became clear that one of them upon investigation is not a Thaqif -, and that is by mentioning Their names, proof of their affiliation to the tribe, mentioning their conditions in terms of injury and modification, along with examples of their narrations.
Of this number of narrators, I did not find among them anyone who was accused or lied to, and the most severe thing that was said about some of them was that he was unknown. The prominent characteristic that unites these nine is the lack of narration and the reason, and God knows best, is that the men of Thaqif were men of war and jihad. Perhaps they were preoccupied with this rather than expanding and transmitting knowledge, as was the case with most of the Companions, may God be pleased with them.